Piet Van Riet werd geboren in Hamme op 10 maart 1931.  Toen hij 7 was, verhuisde het gezin Van Riet naar Dendermonde.  Daar ging hij naar de plaatselijke stadschoolen naar het Heilig Maagdcollege.  In het laatste jaar van de humaniora Grieks-Latijn moest hij zijn studies stoppen om medische redenen.  Om een jaar verplichte militaire dienst te omzeilen, verkoos Piet piloot te worden bij de Belgische luchtmacht.  Hij tekende een eerste contract van vijf jaar op 5 maart 1951, onder voorwaarde piloot te worden.

 

Piet behaalde zijn vleugels in Williams Air Force Base in Arizona op 2 augustus 1952.  Na de jachtschool in Luke AFB in Arizona, vervoegde hij de Belgische luchtmacht op de basis van Florennes op 6 november 1952.  Hij tekende daar op 1 maart 1954 een tweede contract van een jaar als officier in het toegevoegd kader.  Op 28 februari 1955 verliet hij de Belgische luchtmacht en startte op 1 september 1955 zijn loopbaan bij Sabena. Precies  drie jaar later werd hij tot boordcommandant benoemd. Op 10 maart 1991ging hij op pensioen

Gust Janssens werd geboren in Schelle en volgde, na zijn lagere school, de Grieks-Latijnse humaniora aan het college van Boom.  In 1952 na die humaniora, ging hij Wijsbegeerte en Theologie studeren.  In 1956 werd hij frontbrancardier tijdens zijn legerdienst van 18 maanden.  In 1957 begon hij een opleiding aan de Ecole de l’Aviation Civile en behaalde in 1959 het brevet van beroepspiloot en slaagde in de theoretische examens van verkeerspiloot.  In datzelfde jaar werd hij aangeworven bij Sabena.

 

De toelatingsproeven voor de Ecole de l’Aviation Civile bestonden toen uit een gesprek/interview, psychische testen en medische testen.  Buiten een kleine moeilijkheid met de ogen, slaagde hij voor alle proeven, zelfs kon hij, als Nederlandstalige bewijzen dat hij het Nederlands machtig was.  Dat laatste is maar een van de vele weetjes die we te horen zullen krijgen tijdens de vertellingen.

 

 

Gust leerde vliegen op de Tiger Moth en op de Cessna 310A.  Hij vloog ook op Douglas DC3, de Convair CV 440 Metrolpolita.  De caravelle VI en Boeing 737-200 waren nog andere toestellen die hij de lucht in stuurde tijdens zijn loopbaan.


 

 ZONDAG 5 NOVEMBER om 10.15 uur  

 

Tijdens hun vertellingen na het ontbijt zullen zij het hebben over de aanrekkingskracht van het vliegen. Waarom kozen zij om piloot te worden. Welke vliegtuigen zijn bestuurd hebben. De evolutie in de luchtvaart. Alles doorspekt met aangename en minder aangename anekdotes. Kortom een voormiddag die je niet licht zult vergeten

 

 


 

 

 

Vergeet niet om zondag 15 november 2020 met stip aan te kruisen op uw activiteitenkalender.  Om 09.30 uur gaan we aan tafel voor het ontbijt en om 10.15 uur nemen de heren u mee op hun tocht doorheen hun loopbaan.